Kommunikation

Hvad er shitstorm
 En shitstorm kendetegnes ved, at en stor mængde klager, negativ omtale og/eller negative anmeldelser opnår en vis størrelse og dækning, der ikke længere er kontrollerbar og/eller håndterbar.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/fake-news

PODCAST 23.marts 2020 til hjemmeundervisning
Min fritid er også penge værd
Teknologifikserede embedsmænd og politikere – har i snart mange år haft fokus på at digitalisere folkeskolen i stedet for at fokusere på den kendsgerning, at børn forlader folkeskolen med stadig ringere læsefærdigheder.
Tid opfatter vi ofte som et frit gode. Men det er ikke rigtigt, tid er ikke altid gratis, og et menneske har kun en begrænset mængde til rådighed.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/min-fritid-er-ogsaa-penge-vaerd

PODCAST xxxx.marts 2020 til hjemmeundervisning
Afslag på et kys
For 35 år siden sendte DR denne radiomontage. I dag ville man kalde det en podcast. Vil du bruge tid på at lytte til denne legendariske udsendelse, og også bruge tid på at reflekterer over en radiogenre, hvor Danmark, hvert år i mange år, høstede den europæiske “Radio-Oscar” Prix Italia.
En historie om et interview, hvor rollerne undervejs bliver byttet om, så intervieweren bliver “offer” og må stå til regnskab for, hvordan det kan være, at han gemmer sig bag sin mikrofon. (Sendt første gang 13. september 1984).
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/radiomontage-podcasts

PODCAST 31.marts 2020 til hjemmeundervisning
Fake News
Søren Pind, der som politiker var en af de mest aktive på de sociale medier, sagde pludselig stop. Det var en problematisk form for kommunikation konkluderede han.
Hør nogle overvejelser omkring Fake News.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/fake-news

PODCAST 2.april 2020 til hjemmeundervisning
De sociale medier
Den gode historie falder sjældent ned fra himlen. Den skabes af den gode håndværker, som kender og mestrer sit journalistiske værktøj. Journalistens opgave er først og fremmest at formidle information fra sine kilder til læserne. De allerfleste principper og metoder, som anvendes af journalister, vil også omfatte alle andre former for kommunikation.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/de-sociale-medier.Læs også opslaget: den-bedst-mulige-sandhed

PODCAST 7.april 2020 til hjemmeundervisning
Medieaftalen
Max Weber beskrev i 1918 et paradoks i politik: Det var nødvendigheden af, at ”varme, lidenskab og fornuft kan smedes sammen i en og samme sjæl”. Weber stillede et krav til politikere om en særlig ansvarlighed, der gik ud på, at de (til forskel fra borgere og embedsmænd) skulle kunne bygge bro mellem og kombinere følelser (lidenskab) og fornuft.
Mere end 100 senere tager Christian Nissen udgangspunkt i dette paradoks i bogen: ”Politik mellem følelser og fornuft – spillet om danske mediers fremtid”.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/foelelser-og-fornuft-i-politik

PODCAST 17.april 2020 til hjemmeundervisning
Reklame
I Hinduistiske og Buddhistiske religioner tjener et mantra forskellige formål. Nogle beskytter mod alle onder, andre er meditationsfremmende.
Et mantra skal gentages atter og atter for at ”virke”.I reklamebranchen har det altid været et ”mantra”: At halvdelen af reklameindsatsen er spildt, man ved bare ikke hvilken del.
På den måde er man ”beskyttet” mod eventuelle påstande om, at reklame er spild af ressourcer.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/kommunikationens-og-reklamens-effekt