IT & Uddannelse

Foto: Jim Cianca
iPads i folkeskolen truer demokratiet
Utilstrækkelige læsefærdigheder svækker vores evner til at deltage i den demokratiske proces.
De digitaliseringsbegejstrede politikere i Rudersdal og mange andre kommuner bærer derfor et stort ansvar for at understøtte en negativ udvikling, som svækker befolkningens læsefærdighed.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/boeger-eller-ipads

PODCAST 23.marts 2020 til hjemmeundervisning
Min fritid er også penge værd
Teknologifikserede embedsmænd og politikere – har i snart mange år haft fokus på at digitalisere folkeskolen i stedet for at fokusere på den kendsgerning, at børn forlader folkeskolen med stadig ringere læsefærdigheder.
Tid opfatter vi ofte som et frit gode. Men det er ikke rigtigt, tid er ikke altid gratis, og et menneske har kun en begrænset mængde til rådighed.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/min-fritid-er-ogsaa-penge-vaerd

Foto: Stefan Kai Nielsen
Folkeskolen
– en kritisk kommentar
En pensioneret lektor ser kritisk på den seneste udvikling, og opsummere det med ordene: Alt hvad jeg siger er – slip børnene fri.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/alt-hvad-jeg-siger-er-slip-boernene-fri

PODCAST 20.april 2020 til hjemmeundervisning
Åndeligt eller digitalt fravær
– gruppetænkning styrer digitaliseringen

Når en lærer trådte ind i et klasselokale, kunne han eller hun styre elevernes opmærksomhed, dem der ikke lod sig indfange snakkede man om på lærerværelset som ”åndeligt fraværende”. Sådan var det engang, det er det ikke mere. Når læreren nu går ind til eleverne ses adskillige uforstyrrede ansigter, belyst af grønt, rødt eller blåt skær fra computerspil og YouTube. Måske fokuserer elevernes øjne stift på en smartphones lille skærm.
Du kan også læse om emnet på:
https://www.abc247.dk/14535-2

Klik for at åbne Podcasten